De kommende år betyder store omvæltninger, ikke mindst på grøn omstilling og konsekvenser af AI. Det er også den forventning, der er i de fleste virksomheder.
Kompetenceudvikling er i den forbindelse afgørende for alle virksomheder, hvis de skal være konkurrencedygtige i fremtiden. Men der er en række barrierer for kompetenceudvikling på de danske arbejdspladser og skal opgaven løses, kræver det, at de bliver adresseret og løst ude på arbejdspladserne.
Det viser en spritny undersøgelse om kompetenceudvikling blandt Akademikernes medlemsgrupper i de private virksomheder.
Undersøgelsen peger på tre forandringsmuligheder:
For det første handler det om tid. Det vil sige, at arbejdspres og travlhed hos medarbejderne fortsat er den største barriere for at deltage i kompetenceudvikling. Hele 83 procent peger i undersøgelsen på dette som et problem.
Desuden er arbejdsgivernes manglende vilje til finansiering en væsentlig hindring, påpeger 45 procent af de akademiske medarbejdere, hvilket samtidig er en stigning på fire procentpoint siden sidste undersøgelse i 2021.
Og for det tredje handler det om, at arbejdsgivere mere bredt set er mindre villige til at støtte op om ønsker om kompetenceudvikling. 39 procent svarer således i undersøgelsen, at de har fået et nej fra arbejdsgiver. I 2021 lå tallet på 34 procent.
Det er typisk akademiske fagligheder, der sidder med planlægningen og det konkrete ansvar i virksomhederne i forhold til både grøn og digital omstilling. For eksempel, når virksomhederne skal i gang med nye AI-værktøjer eller har brug for en ESG-konsulent, som er i stand til at rådgive om grønne muligheder og løsninger.
”Mange af opgaverne kunne nemt falde inden for det kommunikationsfaglige område og derfor er kommunikationsfaget et af de fag, hvor en proaktiv og fleksibel tilgang til opkvalificering er nødvendig,” siger Cathrine Holm-Nielsen.
Hun peger på, at de bedste resultater skabes der hvor man aktivt arbejder med kompetenceudvikling og det går bedre med opkvalificeringen af medarbejdere i virksomheder, der har en decideret strategi for kompetenceudvikling.
”Man kan gøre meget med at arbejde struktureret med en aktiv og dialogbaseret tilgang på arbejdspladserne. De steder hvor det er systematiseret, at lederne taler med medarbejderne om det, er der også flere, der bliver kompetenceudviklet. Derfor har både medarbejdere og arbejdspladser alt at vinde ved at arbejde strategisk med kompetenceudvikling som et fælles mål,” siger Cathrine.
Foto Andrea de Santi